Prof. Dr. Peter Imkeller

Department of Mathematics, Humboldt University at Berlin, Germany

Optimal cross hedging of insurance derivatives

(Vortrag in deutscher Sprache)

A financial market model is considered on which agents are subject to an exogenous financial risk, which they trade by issuing a risk bond. Typical risk sources are climate or weather. Buyers of the bond are able to investin a market asset correlated with the exogenous risk. We investigate their utility maximization problem with respect to the correlation, and calculate bond prices using utility indifference.
Prices are seen to decrease as a result of dynamic hedging.
The increments are interpreted in terms of diversification pressure.

Zur Person: Peter Imkeller ist seit 1996 als Professor für Angewandte Wahrscheinlichkeitstheorie an der Humboldt-Universität zu Berlin tätig. 1993 - 1995 war er Professor an der Université de Franche-Comté in Besanςon und von 1995 -1996 Professor an der Medizinischen Universität Lübeck. Seine Forschungsinteressen liegen auf den Gebieten: Stochastische Analysis, Stochastische Dynamik, Stochastische Modelle in Finanzmathematik und Klimadynamik. Er ist u.a. Mitglied und Teilprojektleiter im DFG-Forschungszentrum MATHEON "Mathematik für Schlüsseltechnologien: Modellierung, Simulation und Optimierung realer Prozesse", Teilprojektleiter im SFB 555 "Komplexe Nichtlineare Prozesse" und Mitherausgeber der Zeitschriften "Stochastics and Dynamics" und "Journal of Theoretical Probability".

Termin: Dienstag, 19. Juni 2007 , 16:30 Uhr s.t.
Freihaus, Turm B (gelber Bereich), 2. Stock,
Freihaus Hörsaal FH 2